شله زرد



از بچگی زمانی که مادرم شله زرد میپخت کنارش می استادم و به کارهاش نگاه میکردم و همینجور کمکش میکردم 
یعنی شاید هر کس دیگه جای من بود ، تو این کار دیگه خبره میشد و چشم بسته کارش رو انجام میداد 
اما اون هر کس بنده نیستم :))) به قول مادرم من هر چی غذاهای دنگ و فنگ دار رو در اولین بار موفق میشم ولی امان از اون چیزهایی که خیلیها آسون میدونند :)))) 
در واقع هر وقت که دستور پخت خوراکی رو میخواهم و طرف میگه خیلی آسونه ، یا از این آسونتر نمیشه ..... میگم وای ی ی خدا رحم کنه که چه جوری باید درستش کنم :))))
کل مطلب اینه که شله زرد هم جزو همون چیزهایی هست که بنده به راحتی نمیتونم از عهد اش بر بیام :)))
ولی خوب از اونجایی که دیگه خیلی خراب کردم ، بالاخره به آبادی رسیدم :)
خوب بریم سر اصل مطلب 

مواد لازم :
این مقادیری که ذکر میکنم واسه ١٠ تا ١٢ نفر مناسبه 
برنج خرده ٢ پیمانه یا حدود ٢٥٠ گرم 
شکر به میزان لازم 
کره ١٠٠ گرم 
زعفران دم کرده ١ استکان یا کمی بیشتر در صورت تمایل 
مقداری خلال پسته  ، بادام پرک شده و دارچین برای تزیین 
بادام خلال شده به مقدار لازم 
گلاب ، ١ استکان 

ابتدا برنج رو بشورید و بدون نمک بزارید چند ساعتی خیس بخوره 
سپس داخل قابلمه نسوزبزرگی ریخته و آب داخلش بریزید تا حدی که ٢ تا ٣ بند انگشت روی برنج باشه 
بزارید که بجوشه کم کم دانه های برنج حجم باز میکنه و بیشتر به آب احتیاج داره 
تا جوش آمدن و چند مرحله اول که آب اضافه میکنید ، لازم نیست که همش هم بزنید ، ولی بعد  از اون که برنج از حالت خودش خارج شد مرتب هم بزنید ، چون سریع ته میگیره تو این مرحله میتونید کره رو اضافه کنید 
سعی کنید که واسه اضافه کردن آب کم کم اینکار رو کنید که شله زردتون آبکی نشه 
آنقدر باید بپزه که دیگه دانه های برنج از شکل خارج شه و در واقع له شه ، و سپس شکر رو اضافه کنید ، و مرتب هم بزنید ، میزان شکر به ذائقه خودتون بستگی داره 
وقتی شله زرد به صورت دانه های ریز جوش جوش زد بهش خلال بادامها رو اضافه کنید این دانه های ریز نشانه پخت شله زرد شماست


در مورد خلال  بادام باید بگم که اگه تفت داده باشه ، خیلی خوشمزه تر هست ، ولی معمولا چون رنگش بر میگرده و تو شله زرد جالب دیده نمیشه اینکار رو نمیکنم . فقط زمانهایی که واسه خودمون میپزم ، اینکار رو میکنم 
در اواخر کار گلاب و زعفران رو اضافه کنید  ، و با چند جوش خاموشش کنید


شله زرد رو تا گرم هست تو ظرف مناسبتون بکشید و بعد از کمی خنک شدن  تزئین کنید
دربش رو هم نزارید تا آب نیفته 
نوش جان ، گیلدا 












Kommentare

  1. یک اندازه تقریبی واسه شکر بگید لطفا

    AntwortenLöschen
  2. دوست عزیز من نگفتم چون میتونید با ذائغه خودتون کم و زیاد کنید
    میتونید از ٥٠٠ گرم شروع کنید و اگه کم شیرین بود ، بیشتر اضافه کنید
    من خودم مرحله به مرحله میچشم تا ببینم کجا میتونه کافی باشه

    AntwortenLöschen
  3. چقدر هم خوش رنگ شده گیلدا جان ، منم فهمیدم که دستورات خیلی سخته رو به آسونی از پسشون بر میای دوستم :*

    AntwortenLöschen
  4. ها ها ، اره دیدی تو هم ؟ :)))))))
    مرسی عزیزم م م م
    <3 <3

    AntwortenLöschen
  5. وای گیلدا جون ،کلی خندیدم ،فکر می کنم منم مثل شما باشم .ولی اگه راستش رو بخواید بعد از سال ها در کنار مادر وایستادن و تماشا کردن ،هنوز خودم یه بار هم درست نکردم ! فکر می کنم باید ببینم می تونم از پسش بر بیام یا نه.
    شعله زرد شما که خیلی خوشرنگه و عالیه و بسیار زیبا تزئینش کردید ،دستتون درد نکنه و نوش جان

    AntwortenLöschen
    Antworten
    1. ارغوان جون ، پس بیا بشین پیش خودم :))))))))))
      خوب این ی حقیقتی بود که عنوان کردم :))))
      حالا تو هم شروع کن به آبادی میرسی عزیزم

      Löschen
  6. گیلدا جون بسیار خوشرنگ شده عزیزم . دستت درد نکنه عزیزم .

    AntwortenLöschen
    Antworten
    1. مرسی عارفه جون ، جات خالی عزیزم

      Löschen
  7. گیلدا جونم عالی شده و خیلی خوشرنگ شله زرد بی رنگ دوست ندارم منم اصلا شله زرد بلد نیستم و تا بحال درست نکردم در ضمن عاشق اون ملاقه ات شدم خیلی خوشگلهههههههه

    AntwortenLöschen
  8. مرسی اعظم جون
    قابلت رو نداره عزیزم ، اون هم یکی دیگه از اون عتیقه های هست که جمع کردم :)))

    AntwortenLöschen
  9. گیلدا جون این شله زرد خیلی‌ خوشمزه بنظر میاد مخصوصا با اون زعفران فراوان که شما استفاده کردی. نوش جون

    AntwortenLöschen
  10. گیلدا جون بااجازه

    من اینجوری شله زرد درست میکنم. برای هر پیمانه برنج ۲ پیمانه شکر و ۸-۹ پیمانه آب لازمه بقیه چیزا به میزان لازم. حتی با روغن مایه هم میشه شله رزد درست کرد

    مقدار آب بستگی به نوع برنج داره معمولا ۸ تا ۹ پیمانه بسته. برنج را شب قبل خیس کن تا زودتر برنج بپزه یا همون باز بشه و شکل خودشو ازدست بده

    این را در جواب آن دوست اولی که سئوال کردن گفتم و لطفاً کامنت من رو پابلیش نکنین چون این وبلاگ شماست

    AntwortenLöschen
  11. مرسی سوزان نازنین
    عزیزم ، شما حسابی و اصولی گفتید ، و من همینجوری دیمی :))))))
    درسته عزیزم با روغن هم میشه او گاهی که کره نداشته باشم همین کار رو میکنم ، بیشتر از کره استفاده میکنم واسه عطر و طعم خوبش
    مرسی از نکات مثبتی که ذکر کردی ;)

    AntwortenLöschen
  12. ما شیفتگان شله زرد وقتی عکسشو هم می بینیم از حالت طبیعی خارج میشیم ...توی زندگی زناشوئی 37 ساله با همسرم شله زرد از خوردنی هائی هست که هر دو با هم در آن به توافق صد در صد رسیدیم
    دستای گلتون درد نکنه که خیلی خیلی قشنگ و با سلیقه ارائه ش کردید همانطور که فرهنگ غذائی ناب ایران واقعا سزاواره .....همیشه شاد و سربلند باشی ......کامتون شیرین ♥ ♥ ♥

    AntwortenLöschen
  13. مرسی صفا جون خیلی زیبا احساس و جملتون رو بیان کردید
    مرسی دوست عزیزم ، ،لطف دارید
    مثل همیشه منو شرمنده کردید

    AntwortenLöschen
  14. نمی دونم چرا هیچوقت نتونستم با شله زرد کنار بیام
    یعنی از بچگی از طعمش خوشم نمی یومد
    ولی امسال چون وبلاگ دارم خیلی دوست داشتم یه بار امتحانش کنم و خودم درستش کنم
    چون میدونستم تو وبلاگ شما یکی از بهترین دستورات پیدا میشه اومدم اینجا
    ممنون گیلدا جون اگه همت کنم و درستش کنم حتما از دستور شما امتحان میکنم چون مطمینم خوب در میاد

    AntwortenLöschen
  15. مرسی شادی جونم لطف داری عزیزم
    جدی دوست نداری ؟؟ من دوست دارم البته نه زیاد که هلاکش باشم ولی اگه خوب پخته شه و شکر و زعفرونش مزون باشه , دوست دارم ؛)

    AntwortenLöschen
  16. من به ازای هر پیمانه برنج 3 پیمانه شکر میریزم خیلی خوب میشه

    AntwortenLöschen
  17. نوش جونتون
    من ی بار پیمانه ای کار کردم دیدم خیلی شیرین شده :)))
    اصولا من شیرینی , خامه یا کیک رو کم شیرین دوست دارم
    این بود که گفتم بهتره خودم بچشم

    AntwortenLöschen

Kommentar veröffentlichen

Beliebte Posts